Kasvatuksella ja koulutuksella on mahdollisuus edistää kulttuurista arvomuutosta kohti ekologista kestävyyttä ja eläinten hyvinvoinnin huomioimista. Oppikirjat konkretisoivat opetussuunnitelmaa ja edustavat tietoa ja arvoja, joille eläinten ja luonnon kohtelu yhteiskunnan politiikassa ja instituutioissa perustuu. Tutkimme vastikään, miten toisenlajisista eläimistä puhutaan suomalaisissa oppikirjoissa. Nähdäänkö eläimillä muuta arvoa kuin hyödyttää ihmistä?
Tutkimus toteutettiin osana Elonkirjon äänettömät ja puhe niiden puolesta -hanketta (rahoittaja Koneen säätiö), jonka yhteistyökumppani BIODIFUL on.
Nähdäänkö eläimillä muuta arvoa kuin hyödyttää ihmistä?
Tutkimuksemme keskittyi kahden suuren suomalaisen oppikirjakustantajan 5.-6.-luokan historian, yhteiskuntaopin, uskonnon, elämänkatsomustiedon ja ympäristöopin oppikirjoihin, tehtäviin ja opettajien materiaaleihin. Lähtökohtamme oli pluralistinen: oppikirjojen tulisi mahdollistaa arvojen monipuolinen tarkastelu ja puhtaasti ihmiskeskeisen näkökulman kyseenalaistaminen.
Havaitsimme, että eläimet esitettiin oppikirjoissa erityisesti ihmiskeskeisen ja ekosysteemikeskeisen maailmankuvan kautta. Tutkittujen oppikirjasarjojen ja eri oppiaineiden oppikirjojen väliltä löytyi suuria eroja. Historia on hyvin ihmiskeskeinen oppiaine, jossa eläimen rooli on avustaa ja hyödyttää ihmistä. Myös yhteiskuntaopin painotukset ovat melko ihmiskeskeisiä.
Uskonnon oppikirjoissa nousee esille eläinten arvo tuntevina yksilöinä. Elämänkatsomustiedossa ja ympäristöopissa lähestymistavat ovat monipuolisimpia, sillä eläimet esitetään ihmiskeskeisistä, ekosysteemikeskeisistä ja yksilöiden arvoa korostavista näkökulmista.
Laadimme tutkimuksen pohjalta neljä suositusta oppikirjatyöhön:
- Kaikkia eläinryhmiä, myös niin sanottuja tuotantoeläimiä, tulisi käsitellä moniarvoisista näkökulmista.
- Oppikirjojen tulisi kannustaa kriittiseen arvokeskusteluun eläinten arvosta ja roolista yhteiskunnissa. Etenkin ruuan ja eläintuotannon etiikkaa tulisi käsitellä enemmän.
- Arkipäiväisiä, vastavuoroisia ihmis-eläinsuhteita (niin sanottuja relationaalisia arvoja) tulisi käsitellä runsaammin ja monipuolisemmin.
- Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tavoitteissa korostetaan kokonaisvaltaista ja läpileikkaavaa otetta. Tämän mahdollistamiseksi arvoihin ja maailmankuviin liittyvä integraatio oppiaineiden välillä olisi tarpeellista.
Artikkeli on Open Access -julkaisu eli vapaasti luettavissa: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13504622.2025.2579508

Henna Rouhiainen työskentelee ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkijatohtorina Turun yliopistossa ja tutkijana BIODIFUL-hankkeessa. Jenna Aarnio on väitöskirjatutkija Turun yliopistossa filosofian oppiaineessa ja tutkii luonnonvaraisiin eläimiin liittyviä eettisiä kysymyksiä.


