Stillerismi elämänohjeena

Lukuaika

Oletteko kuunnelleet Ruben Stilleriä? Kannattaisi, sillä Rubenista saa lohtua.

Ostoskärryjä, oranssi valo
Kuva: Ph B, Unsplash

Ruben on omalajinen ääni radiossa, ja sen johdosta hän on sieltä potkunsa saanutkin, ainakin kerran. Nykyisin parasta Rubenia on se, kun hän intoutuu kuvailemaan sitä pöyristystä, jota jokaisen kunnon ihmisen täytyy kokea nykymaailman älyttömyyksiä todistaessaan.

Kunnon ihmisillä Ruben tarkoittaa tietysti koulutettua keski- ja yläluokkaa, joiden verovaroilla yhteiskunta sentään pyörii, ja jotka kuitenkin ymmärtävät asiat vähän paremmin. Rubenin puhkua ja puhinaa kuunnellessa tulee hyvä mieli: puheella maailma paranee!

Älkää nyt vain ymmärtäkö väärin: Ruben ei todellakaan ylennä itseään sivistyneeseen keskiluokkaan. Hän on selvästi ennemmin sen rajamailla pyristelevä hahmo, joka edes joskus haluaa olla parempi ihminen. Ruben on meille kaikille mahdollinen roolimalli, koska rima ei ole liian korkealla.

Jos Ruben, niin miksen minäkin! Puhun, siis olen!

Nyt, kun Black Friday on lähestymässä, me kaikki vielä lukutaitoiset voimme olla Rubeneita, ja esittää tuohtumustamme järjettömän kulutuspyhän sen kuin vain kasvaessa. Kauhistella tarpeettoman tavaran hankintaa, ja tarpeellisenkin, koska mehän emme sitä tee, paitsi jos se on järkevää.

Samoin meidän kunnon ihmisten mielestä myös temutus on kamalaa, yhtä ympärivuotista mustaa perjantaita, jossa ymmärtämättömät ja moraalisesti epäilyttävät ihmiset viis veisaavat maailmalle aiheuttamastaan vahingosta. Temutus ei ole koskaan fiksua, toisin kuin Black Friday -ostokset, joita olemme suunnitelleet pitkään.

Koska temutuksessa, tai roinauksessa, kuten sitä myös voi kutsua, on harvoin tarjolla asioita, joita me kunnon ihmiset voisimme haluta, on sen päivittely mutkattomampaa kuin Black Fridayn. Oma Tesla ei niin sanotusti ole ojassa. Tai tilauksessa.

Musta teksi, joka kehoittaa ostamaan alennustuotteita. Punainen rasti päällä.
Kuva: Jon Tyson, Unsplash

Siksi Temua kannattaa nyt morkata. IG-influensserinkin kannattaa todeta, ettei Temun brändilähettilyys kiinnosta, koska myytävät tuotteet tuhoavat maailmaa ja rikkovat lakeja, ja sen sijaan tässä nyt olisi Finnairin Premium Economy esittelyssä lentäessäni kestävään elämääni toiselle puolen maailmaa.

Eli nyt siis oppia: ärrä särisemään ja ässä suhisemaan Rubenin lailla, ja toistakaa perässä: ON SE KAMALAA SE TEMUTUS JA NIIN YMMÄRTÄMÄTÖNTÄ ETTÄ VOI HYI! Toista tätä ensin yksin, sitten kissoille ja lopulta kollegoille, niin olet voimaantunut maailmanpelastaja. Älä kuitenkaan käytä harjoitusta lähipiiriin, sillä suuri osa siitä kuitenkin temuttaa. Kollegatkin varmasti, mutta se on yksityisasia, joten harjoituksesta tulee varmemmin ryhmäterapiaa.

Samaan aikaan lukutaitoisena tiedämme, että Temun tuotteiden poikkeuksellisuus on kyseenalaistettu. Lopulta se on samaa roskaa eri paketissa, eri markkinointikonseptilla, eri kohderyhmälle. Halpa kiinalainen suomalaisen kaupan hyllyllä on Temussa vielä halvempi, mutta samasta tehtaasta.

Temutuksen paheksunta onkin keskiluokkaista, toteaa Essi Pöyry Ylen haastattelussa. Keskiluokka uskoo, että sen ostokset ovat paljon kestävämpiä, koska ne ovat kalliimpia. Kenties näin onkin. Siitä huolimatta tulot määrittävät kaikkein eniten ihmisen planeetalle aiheuttamaa tuhoa. Kaikkein eniten luontoa säästää olemalla köyhä. Eli Temun kohderyhmäläinen.

Kun tutkijankin mielestä pöyristyminen on keskiluokkaista, Rubenin performanssi saa akateemista hohtoa. Kun Ruben esittää nykyajan Jokamiestä, joka kuoleman edessä pyrkii sylki roiskuen hyveelliseen elämään, hän vetää roolin niin yli, että jokainen järjellinen ihminen ymmärtää vitsin kohdistuvan moraaliseen poseeraukseen.

Black Fridayn lähestyessä: älä poseeraa. Toimi.

Sinua saattaa kiinnostaa myös: